torsdag 15 april 2010

Jag kommer aldrig att glömma Memento

Gillar du när en film verkar gå i en viss riktning, men sedan gör vändning på vändning och överraskar dig ända till slutet? Tycker du om tät spänning, film noir-inspirerade miljöer blandat filosofisk tyngd, och detta gestaltat i en icke-existerande kronologisk ordning? Då är Memento en film för dig. Det är en av mina absoluta favoriter, och också den film jag valde att skriva min c-uppsats om. Jag försöker i uppsatsen undersöka vad det uppstyckade tidsflödet egentligen har för betydelse för filmen, samtidigt som jag scen för scen analyserar och placerar. Om ni har tråkigt en kväll, eller bara undrar hur en c-uppsats kan se ut så finns en länk till uppsatsen (Organiserat kaos - om det ickelinjära narrativet och hur det används i Christopher Nolans Memento) HÄR.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar