måndag 10 januari 2011

Första dagen som Lärling

Yay! Som vissa av er kanske redan vet, så blev det precis innan nyår klart att jag skulle få en lärlingsplats på Film i Värmland. Det hela är ett projekt som Region Värmland har tagit fram tillsammans med Arbetsförmedlingen (äntligen något nyttigt från dem!) vid namn Lärling 2.0. Det är som en praktikplats fast med möjlighet till spetsinriktad utbildning som man önskar det.

Vanligtvis går det till så att man ansöker inom ett eller flera områden där man kan tänka sig att bli lärling, och sedan matchas de företag som vill ha lärlingar emot ens CV. Ett gäng kandidater väljs ut som får komma till företaget, och därefter väljer företaget ut den de vill ha.  Jag slapp dock hela den där processen, eftersom jag helt enkelt hörde av mig till FiV och frågade om de var intresserade av mig. Tack vare mitt tidigare samarbete med dem (en B-uppsats våren 2009) samt mitt engagemang i Filmörnen och Filmförbundet så var svaret, även om jag inte vågat hoppas på det, givet. Kontakter är guld värda, en klyscha så god som någon men ack så sann.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var nervös när jag idag gick på första mötet. Men det hade jag inte behövt vara. De människor som sitter uppe på "mitt" kontor (känns lite overkligt) är sådana som jag mött tidigare via olika filmträffar, fester och events, och de är alla mycket sympatiska och trevliga. Verksamhetsledaren och tillika min anordnare är den jag känt till längst. Han är sjukt kreativ och positiv och tycks alltid ha tusen bollar i luften samtidigt. Jag fick en rundtur på kontoret för att presentera mig, en jobbtelefon och ett nyckelkort innan vi satte oss ner för att planera mina uppgifter under den kommande tiden. Vi kom inte riktigt fram till allt, men klart är att jag kommer få delta i verksamheten som hjälpreda/stöd/backup, jobba i arkivet, uppdatera undersökningar och vara med på en rad tillställningar. Det kommer troligen bli filmfestivaler, inte bara i Stockholm utan även rentav Göteborg. Det är sweet, mycket sweet.

Nu blir det lite nörderier i tekniskt, alternativt skönlitterärt format. Vi får se vart andan faller.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar