måndag 10 maj 2010

Och så möts vi igen

Jag har haft en väldigt filmisk helg i Stockholm, jag och Miathon var nämligen inbjudna till Filmglappet - en årlig träff för unga filmare från hela Sverige. Under lördag förmiddag var vi på Miathons systerdotters dop, men runt tre mötte vi upp med Robert och gänget från både filmförbundet och FiV. Filminstitutet, vilken lokal! Man går upp för en lång ramp till en flott våning i svart och biodraperi-rött, med bistro/café, flera stora salonger med svarta skinnfåtöljer i och Sveriges största filmiska bibliotek med tusentals filmrutor, böcker och DVD:er. Just vid vårt besök råkade de ha Kubrick-veckor och hade smyckat lokalen med filmaffischer och en installation från A Clockwork Orange. Nördlycka!

Vi hade med oss två kortfilmer att representera vårt län med, liksom de andra. Filmerna var för det mesta sådana jag redan sett i och med mitt besök på Novemberfestivalen (det är ju trots allt där alla tävlingsvinnare visas), men jag njöt i alla fall. Jag menar, hur ofta får man se kortfilm på stor duk? Filmerna från de olika länen visades i pass, och filmmakarna fick en stund efteråt att svara på frågor, mycket uppskattat. Mellan passen var det föreläsningar som leddes av fotografer, producenter och annat filmiskt branschfolk. Intressant och trevligt att få en inblick i själva jobbet som görs i och runt filmer. Trevligt var det också att hänga med vårt värmländska filmgäng. Mindre trevligt var vädret, iskall blåst och envist regn. På kvällen skulle vi hitta en restaurang vilket inte visade sig vara det lättaste, man ska inte tro att bara för att man råkar vara i storstaden så är allt öppet överallt! Till slut hamnade vi ändå på ett mysigt ställe och åt och skrattade gott.

Dagen efter, söndagen, drog igång redan vid 9 på morgonen men vi var plikttroget på plats i tid, dock utan de stela festkläder haft på oss på lördagen på grund av dopet. Våra värmländska filmer visades, vi konstaterade att vi hade en av de största uppslutningarna av alla län (go Värmland) och alla var nöjda och glada då vi gled ut från Filminstitutet på eftermiddagen. Jag undrar lite smått varför man inte har biovisningar av kortfilmer, det finns så många bra och i dagsläget är det inte ofta man ser dem om man inte drar runt på festivaler. Kanske något för framtiden? Jag kommer i alla fall ha fullt upp nu med att kolla upp alla pärlor jag fick tips om under Filmglappet.

Peace out <3

0 kommentarer:

Skicka en kommentar