tisdag 18 maj 2010

Sockra med en gnutta chick-flick

Jag gillar generellt sett inte chick-flicks. Ni vet, komedier som uppenbart riktar sig till kvinnor och därför är fulla av skor, kläder, bröllop, sexiga främlingar, kärleksbekymmer, klimakteriekriser och allt sådant som kvinnor förväntas vara djupt intresserade av, allting förpackat med lite sentimentalitet och sockersöta, lyckliga slut. Jag gillar det inte av princip just därför att mallen brukar se så likartad ut. Man vet liksom exakt vad som kommer att hända ungefär fem minuter in i filmen och det krävs då inget engagemang, ingen tankeverksamhet för att följa med. Man bara sitter och blir matad med scen efter scen som små tuggor sockerkaka, och efteråt kommer man inte ihåg särskilt mycket. Det är en chick-flick som alla andra. Men å andra sidan betyder ordet "flick" från engelskan en lätt, snabb rörelse och det antyder ju något om filmens karaktär, just att den ska vara lättsedd. Det är dock en konst att göra en film lättsedd utan att göra den förutsägbar, men jag tror att jag har hittat en film som lyckats med det, trots att den är en chick-flick.
27 dresses handlar om en kvinna (spelad av Katherine Heigl) som blivit expert på bröllop, då hon hjälper alla sina vänner med deras. I garderoben har hon 27 klänningar som alla är ifrån olika bröllop som hon varit brudtärna på. Hon uppvaktas ivrigt av en småcynisk författare som hon mest tycker är till besvär. Själv är hon hemligt förälskad i sin chef men törs inte berätta det för honom. En dag kommer hennes ytliga, manipulerande lillasyster på besök, chefen får upp ögonen för henne och plötsligt står vår huvudkaraktär i en prekär situation - kan hon verkligen vara den goda festfixaren och hjälpa sin syster att gifta sig med mannen hon älskar?
Jag vet, det låter verkligen förutsägbart, lite "Min bäste väns bröllop" över det hela. Men, det enda jag egentligen kan säga utan att avslöja för mycket är att filmen har mycket mer att bjuda på än klyschor (även om de förekommer). Det är en varm, rolig och hjärtknipande film med överraskande kvick och rolig dialog. Jag trodde aldrig jag skulle säga det; men det är en riktigt bra chick-flick.

Mer om detta ämne blir det på fredag i radion, men nu tror jag att jag måste ut och köpa något. En kaka tror jag bestämt, en sockerkaka.

Filmiskt betyg: 1 2 3 4 5

0 kommentarer:

Skicka en kommentar